Samochód - zadbaj o niego

też wbudowany regulator napięcia. Układ prostowania prądu posiada często oddzielne diody do prostowania prądu głównego i oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (alternator 9-diodowy). Układ t

Samochód - zadbaj o niego

Jak działa alternator?

Dla zapewnienia współpracy z akumulatorem, który do ładowania wymaga prądu stałego, alternator posiada wbudowany prostownik na diodach krzemowych. Często zawiera też wbudowany regulator napięcia.

Układ prostowania prądu posiada często oddzielne diody do prostowania prądu głównego i oddzielne 3 diody do prostowania prądu używanego do wzbudzania alternatora (alternator 9-diodowy). Układ taki zapewnia, że podczas małych obrotów silnika lub przy włączonej instalacji elektrycznej przy wyłączonym silniku wirnik alternatora nie jest magnesowany i nie pobiera prądu z akumulatora, jak to się dzieje w prądnicach i alternatorach 6-diodowych. W nowoczesnych samochodach układ prostowania i regulator poziomu wzbudzania, zwany regulatorem napięcia, są instalowane w alternatorze.

Obecnie alternatorów używa się znacznie częściej niż prądnic, ponieważ są od nich znacznie lżejsze i zdolne do wytwarzania prądu już przy niewielkiej prędkości obrotowej wirnika.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Alternator


Czym jest alternator?

Alternator ? prądnica prądu przemiennego, często trójfazowa. Służy do zmiany energii mechanicznej w prąd przemienny. W alternatorze prąd jest wytwarzany w nieruchomych uzwojeniach stojana przez wirujące pole magnetyczne wirnika. Stosowany jest powszechnie jako źródło prądu w pojazdach mechanicznych. Pierwszy alternator skonstruował Nikola Tesla w 1891 i opatentował go w USA pod numerem 447921.

Alternator jest znacznie wydajniejszy i bardziej niezawodny od prądnicy prądu stałego, gdyż w przeciwieństwie do prądnicy główne uzwojenia robocze są w stojanie, a nie w wirniku, dzięki czemu nie ma potrzeby stosowania komutatora. Alternator jest wzbudzany podobnie do prądnicy prądu zmiennego przez uzwojenia wirnika, ale w alternatorze znajduje się jedno uzwojenie nawinięte osiowo, a wykonane z ferromagnetyka elementy kształtują odpowiednio pole magnetyczne w taki sposób, by podczas obrotu wirnika zmieniało się pole magnetyczne przenikające uzwojenia statora (stojana).

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Alternator


Przyczyny rzadkich wizyt w serwisach samochodowych

Jak wiadomo, większość osób wybierających się do serwisu samochodowego decyduje się na ten krok w związku z nagłą, awaryjną sytuacją i ciągle utrzymującymi się problemami z samochodem. Oczywiście, obowiązkowe są również przeglądy aut, jednak oprócz pobieżnego sprawdzenia działania naszego samochodu mało kto decyduje się na bardzo wnikliwą diagnostykę samochodową. Jest to przede wszystkim związane z kosztami, które trzeba ponieść w związku z nieraz bardzo kosztownymi naprawami i wymianami części samochodowych. Niejednokrotnie naprawa okazuje się również nieopłacalna, ponieważ przewyższa wartość samochodu. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem byłaby sprzedaż samochodu.



© 2019 http://www.kolektory.katowice.pl/