O samochodach - wahacze i mechanika samochodowa

yjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym. Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej

O samochodach - wahacze i mechanika samochodowa

Wahacz - definicja

Wahacz ? sztywny człon mechanizmu wykonujący cykliczny ruch obrotowy wokół stałej osi obrotu o ograniczonym kącie obrotu. Po wykonaniu ruchu wahacz wraca do położenia wyjściowego kończąc cykl pracy. Bieg powrotny może być ruchem czynnym lub jałowym.

Wahacz stosowany jest powszechnie jako element maszyn zwłaszcza w motoryzacji. Jest używany jako element zawieszenia pojazdów od osi najczęściej odizolowany silentblokami (tulejami metalowo-gumowymi) w celu wytłumienia drgań przenoszonych z nawierzchni, po której pojazd się porusza.


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wahacz


Uprawnienia mechanika samochodowego

Mechanik samochodowy posiada uprawnienia do wykonywania wszelkich prac przy samochodzie. Może on dokonywać obowiązkowego przeglądu samochodu, o którego wykonaniu musi pamiętać każdy kierowca. Jeżeli okaże się, że w samochodzie występują jakieś usterki, to wówczas mechanik w czasie tej samej wizyty w warsztacie może również dokonać serwisowania samochodu. Będzie ono polegało na wymianie zepsutych części samochodu, wymianie startych opon czy wyrównaniu poziomu płynów w samochodzie. Tylko po przeprowadzeniu wszystkich potrzebnych napraw samochód będzie mógł zostać dopuszczony do użytku. W przeciwnym razie kierowca nie będzie mógł podbić książeczki samochodowej i będzie musiał zrezygnować z jego używania.


Zawieszenie - warto wiedzieć

Zawieszenie pojazdu ? zespół elementów łączących koła z resztą pojazdu. Zawieszenie przenosi siły powstające na styku koła z jezdnią na nadwozie. Zapewnia komfort jazdy oraz stateczność i sterowność pojazdu. Zawieszenie jest częścią podwozia, a w jego skład wchodzą:

elementy prowadzące koło ? odpowiadają za prowadzenie, skok i geometrię zawieszenia ? np. wahacz, drążek poprzeczny (np. drążek Panharda) lub wzdłużny,
elementy resorujące (np. resor piórowy lub sprężyna śrubowa),
elementy tłumiące (amortyzator).
Ze względu na budowę zawieszenie dzielimy na:

zależne ? ruch jednego koła danej osi wpływa na drugie koło (np. sztywny most na resorach piórowych),
niezależne ? ruch jednego koła danej osi nie wpływa na drugie koło (np. kolumna MacPhersona),
półzależne ? ruch jednego koła danej osi w niewielkim stopniu wpływa na drugie koło (np. zawieszenia z belką skrętną lub resor piórowy poprzeczny).


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Zawieszenie_pojazdu



© 2019 http://www.kolektory.katowice.pl/