Czy trzeba często serwisować auto?
Aby samochód zachował sprawność przez wiele lat, warto odpowiednio się nim zajmować w każdej sytuacji. Oprócz jego wyglądu zewnętrznego, bardzo ważny jest oczywiście stan techniczny danego pojazdu i jeśli chcemy, by był on dobry, konieczne będzie częste serwisowanie auta w sprawdzonych zakładach mechanicznych. Najlepiej oczywiście będzie, jeśli znajdziemy sprawdzone miejsce i będziemy trzymać się go przez cały czas. Dzięki temu konkretni specjaliści będą wiedzieć jak zająć się naszym autem, a w ten sposób zawsze będzie ono gotowe do użytku. Regularne serwisowanie samochodu pozwoli nam uniknąć problemów oraz sprawi, że nie będziemy musieli szybko zastanawiać się nad zakupem nowego pojazdu.
Podstawowe fakty o układzie chłodzenia
Układ chłodzenia silnika spalinowego ? układ, którego zadaniem jest zapobieżenie wzrostu temperatury silnika ponad maksymalną (do 150 °C) oraz utrzymanie jej w optymalnym zakresie 90 °C do 100 °C. Prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia jest niezbędne dla osiągnięcia przez silnik odpowiednich warunków pracy. W razie braku chłodzenia następuje szybki wzrost temperatury zasadniczych elementów silnika, co skutkuje pogorszeniem smarowania (utrata własności smarnych oleju i jego spalanie), występowaniem przedwczesnych zapłonów (samozapłonów) mieszanki, wreszcie nadmiernym rozszerzeniem termicznym tłoka w cylindrze, co zwykle kończy się jego zatarciem. Zbyt niska temperatura pracy również nie jest wskazana - m. in. pogarszają się wówczas warunki odparowania paliwa, co zakłóca proces spalania i może powodować podwyższoną emisję szkodliwych substancji. Praca w niskiej temperaturze może także prowadzić do tzw. spłukiwania oleju z gładzi cylindrowych, co jest bardzo szkodliwe dla warunków smarowania.
Układy chłodzenia silników spalinowych generalnie można podzielić na dwa zasadnicze typy ? bezpośrednie i pośrednie. Układ chłodzenia nazywamy bezpośrednim, gdy do chłodzenia wykorzystywane jest powietrze bezpośrednio owiewające cylindry i głowicę silnika. Układ nazywamy pośrednim gdy ciepło odbierane jest za pomocą przepływającej przez kanały wewnątrz korpusu silnika cieczy chłodzącej. Wyjątkowo chłodzenie w układzie pośrednim zachodzić może przez odparowanie wody, którą trzeba wówczas bardzo często uzupełniać (tzw. układy otwarte, obecnie praktycznie nie stosowane).
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego
Czym jest przepustnica?
Przepustnica ? element armatury (rodzaj zaworu motylkowego) służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki (zazwyczaj w kształcie dysku) umieszczonej wewnątrz kanału (oś łopatki jest prostopadła do osi kanału).
Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem.
W parowozach regulacja odbywa się zazwyczaj przy zbieralniku pary w kotle. Zdarzają się rozwiązania (np. w Ty246) gdzie przepustnica jest za przegrzewaczem - takie rozwiązanie jest korzystniejsze.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przepustnica