E-pacjent: Wikipedia
e-pacjent ? osoba korzystająca ze świadczeń opieki zdrowotnej z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (ang. Information Communication Technology) niezależnie od tego czy jest zdrowa czy chora1. Tradycyjna, występująca na wszystkich poziomach (mikro, mezo, makro), relacja pacjent-lekarz została rozszerzona o technologię przybierając na poziomie mikro postać lekarz-technika biomedyczna-pacjent2. Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) usprawniają dziś biznesowo-administracyjny aspekt funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej, ale także wspomagają pracę personelu medycznego, wpływając przez to na jakość opieki zdrowotnej, a tym samym i satysfakcję pacjentów. Są zdolne do przetwarzania ogromnych ilości danych, umożliwiają konsultacje medyczne bez konieczności przemieszczania się pacjenta i lekarza. Znaczenie ICT potwierdza raport The Case for e-Health3. Według niego:
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/E-pacjent
Pełna kartotek pacjenta- online
Elektroniczny dostęp do dokumentacji medycznej każdego pacjenta to póki co marzenia ściętej głowy. jednak taki system mógłby usprawnić działanie opieki medycznej w całym kraju. Gdyby każdy lekarz w Polsce z dostępem do odpowiedniej bazy danych mógł zobaczyć pełną kartotekę swojego pacjenta online to nie byłoby już problemów z brakującymi wpisami w kartotece.
Zniknąłby też problem pacjentów leczących się w różnych placówkach lub świeżo po przeprowadzce. Wszyscy skorzystaliby na pełnej integracji systemu elektronicznej kartoteki dostępnej dla każdego lekarza. Oczywiście pozostaje jeszcze kwestia zabezpieczeń tego systemu, aby nie można było w łatwy sposób go złamać. To jednak znikomy problem przy rozmiarach powstałych w całym procesie baz danych, które z pewnością byłyby ogromne i trudne do zarządzania. Może kiedyś doczekamy się takiego rozwiązania, póki co pozostaje nam czekać.
Zbliżająca się modernizacja
Kwestia elektronicznej dokumentacji medycznej w Polsce jest w trakcie wdrażania, przepisy niebawem wchodzą w życie, więc jeżeli jakaś placówka medyczna nie jest zaopatrzona w odpowiednie oprogramowanie, to powinna się pospieszyć. Ogólnym wymogiem dla placówek medycznych będzie posiadanie odpowiedniego oprogramowania, które musi funkcjonować w odpowiedni sposób, aby zapewnić dobre i sprawne działanie całej przychodni czy tez szpitala.
Taka przesiadka z dokumentacji wyłącznie papierowej na łączona, czyli elektroniczną z możliwością druku to nie lada przedsięwzięcie dla dyrektorów takich placówek. Pracownicy będą musieli zostać przeszkoleni, a oprogramowanie również kosztuje.