Przedszkole - historycznie
Przedszkola rozwinęły się z dawnych ochronek, które były instytucjami filantropijnymi, o charakterze opiekuńczym, przeznaczonymi głównie dla ubogich dzieci, ich praca miała charakter misji religijnych lub społecznych (pierwsze powstały w końcu XVIII wieku we Francji). Dopiero w połowie XIX w. rozwinął się w Europie ruch tzw. ogródków dziecięcych, zwane też ?freblówkami? (od nazwiska i ich twórcy i pierwszego teoretyka wychowania przedszkolnego Friedrich Fröbel i stanowiły one prototyp przedszkola; za główny cel stawiały sobie działalność wychowawczą i kształcącą; miały pielęgnować (rozwijać, kształcić) dziecko tak, jak ogrodnik pielęgnuje rośliny (stąd nazwa), stosując odpowiednie metody.
Dalszy rozwój pedagogiki okresu przedszkolnego jest związany głównie z dokonaniami O. Decroly?ego i Marii Montessori ? twórczyni metody wychowania przedszkolnego opartej na koncepcjach naturalistycznych. Dawniej zadaniem przedszkoli było zapewnienie dzieciom właściwych warunków rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego, wyrównywanie ewentualnych braków i opóźnień w tym zakresie, przygotowanie dziecka do nauki w szkole oraz pomoc pracującym rodzicom w zapewnieniu dzieciom opieki wychowawczej.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przedszkole#Historia
Jakie przedszkole?
Kolejną ważna kwestią, jest aspekt edukacyjny. Tutaj to może być kwestia sporna, przecież dzieci powinny mieć jak najprzyjemniejsze dzieciństwo, ale wiemy również, że kilkulatki bardzo szybko się uczą. Można więc to wykorzystać, chociażby do nauki języka obcego. Wiadomo, że muszą być zachowanie odpowiednie proporcje zabawy do nauki - przecież dzieci szybko się nudzą.
Ogólnie - decyzja o tym do jakiego przedszkola wysłać dziecko jest dla rodziców niezwykle trudna. Trzeba wiele czynników wziąć pod uwagę. Każdy rodzic chce dla swojego dziecka jak najlepiej, dlatego warto się zastanowić do będzie dla dziecka najlepszą opcją. Są przedszkola dwujęzyczne, są takie które oferują różne dodatkowe atrakcje. Ale najważniejsze jest jednak to, żeby dziecko miało dobrą opiekę i z radością chodziło do przedszkola.
O celach i zadaniach:
Cele i zadania przedszkola są zawarte w aktach prawnych takich jak ustawa o systemie oświaty, statucie przedszkola, zarządzeniach, regulaminach i wewnętrznych procedurach. Ogólne zadania przedszkola do przygotowania przedszkolnego to:
kształtowanie umiejętności społecznych dzieci:porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych;
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych; wdrażanie dzieci do utrzymania w zabawie ładu i porządku;
wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
wspomaganie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
wychowanie przez sztukę ? dziecko widzem i aktorem;
wychowanie przez sztukę ? muzyka i śpiew oraz pląsy i taniec;
wychowanie przez sztukę ? różne formy plastyczne;
wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną;
kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przedszkole#Cele_i_zadania_przedszkola