Encyklopedycznie o dyszy
Myśląc o spawaniu, rzadko przychodzą nam do głowy dysze, jednakże są często wykorzystywane, szczególnie przy spawaniu miększych materiałów - oto ich definicja:
Dysza - urządzenie do kontroli kierunku lub charakterystyki wypływu płynu (gazu lub cieczy). Dysza jest najczęściej rurą o zmiennym przekroju, niekoniecznie okrągłym. Przykładem kontroli kierunku jest ciąg wektorowany w samolotach. Charakterystyka wypływu składa się zaś z takich parametrów jak prędkość, koncentracja lub kształt. Często celem stosowania dysz jest uzyskanie maksymalnej prędkości wypływu aby uzyskać maksymalny odrzut (np. w silnikach odrzutowych) lub maksymalny zasięg strumienia (np. w wężach strażackich, czy armatkach wodnych). Czasem chodzi o uzyskanie maksymalnej koncentracji strumienia np. w urządzeniach typu waterjet, lub wręcz przeciwnie - maksymalnego rozproszenia np. w rozpylaczach lakierów w zakładach fryzjerskich, czy lakierniach samochodowych. Kontrola kształtu pozwala zaś uzyskać m.in. kurtyny wodne jak i powietrzne.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dysza
Jakich zasad należy przestrzegać przystępując do spawania?
Chociaż zawód spawacza przez wiele osób jest postrzegany jako niezbyt skomplikowane zajęcie, to jednak istnieje szereg zasad, których trzeba przestrzegać przystępując do tego zajęcia. Okazuje się, że nieumiejętne obchodzenie się z urządzeniami do spawania może mieć nie tylko negatywny, ale wręcz szkodliwy wpływ na organizm ludzki. Najbardziej narażonym podczas spawaniem organem są oczy, które mogą zostać poważnie uszkodzone, gdy nie są odpowiednio zabezpieczone podczas spawania. Dodatkowo, podczas wykonywania takich operacji należy zabezpieczyć się poprzez założenie rękawic ochronnych. Kolejnym zabezpieczeniem może być między innymi stosowanie specjalnych fartuchów roboczych.
Spawanie - typy spoin
Wikipedia odnośnie typów połączeń spawanych:
spoiny czołowe ? są to spoiny powstające pomiędzy ścianką elementu tworzącą jego grubość a drugim z łączonych elementów. Jeżeli obejmują one całą grubość elementu to nazywamy je spoinami z pełnym przetopem. Natomiast gdy spoina nie obejmuje całej grubości elementu, wówczas mówimy o spoinach z tzw. niepełnym lub częściowym przetopie. Występują w złączach doczołowych i kątowych.
spoiny pachwinowe ? wykonane są w rowku utworzanym przez nieukosowanie ścianki elementów łączonych. Występują w złączach kątowych i przylgowych.
spoiny brzeżne ? brzegi blachy przygotowuje się przez podgięcie. Spawanie odbywa się w zasadzie bez dodania spoiwa. Maksymalna grubość blach stosowana przy tego typu złączach to 3mm. Występują w złączach doczołowych i przylgowych (odmiana złącza kątowego).
spoiny otworowe ? polegają na wypełnieniu spoiwem otworu okrągłego lub podłużnego, wykonanego w jednej z blach złącza. Występują w złączach zakładkowych.
spoiny punktowe ? powstają poprzez przetopienie jednej z blach i wtopieniem się w blachę znajdującą się pod nią. Występują w złączach zakładkowych.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Po%C5%82%C4%85czenie_spawane